lørdag 18. februar 2017

Rett kant på filleryer




Vevde ned ei matterenning i dag. 
Den var steintung og trillebåra måtte frem for å frakte den fra vevstua.
Vanligvis er mattene mine på 270 tråder og i 30-skei.
Denne gangen hadde jeg brukt 25-skei.
Mattene ble 1 m brede og tyngre enn vanlig.


Har begynt å knyte perleknuter på første matta, og jeg tenker over hva jeg gjør for at kanten ikke skal bli buet - slik som jeg skjønner at mange plages med i en startfase.
Jeg bruker vanligvis vevspenne når jeg vever. Det gjør at kanten blir ganske rett.

Når jeg skal lage frynsekant legger jeg matta i kanten av bordet og bruker bordkanten som "linjal".
Da ser jeg at jeg må stramme knutene litt mer i ytterkantene enn på midten.

Et annet råd kan være å bruke vevspenne når en lager kanten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar